28 maart 2004
Bezoek SRL
te Rijssen
De Zuidlimburgse Stoomtrein Maatschappij
De ZLSM, een zeer fraaie lijn.

Ooit (in een grijs verleden) heb ik de rit gemaakt vlak voor de opheffing. Met een DE-2tje.
Vandaag geen DE2tje, alhoewel er wel een aangekocht is door de ZLSM (zie foto's), maar per stoomtrein en 'schienenbus', wat een Duitse benaming is voor primtief voertuig welke direct elke bobbeltje in het spoor laat voelen. Maar ja, wat verwacht je anders van een twee-assig voertuig met redelijk hoge overhang in de lengterichting?

De stoomtrein zelf (de 1040 met de ex-belgische rijtuigen) is vergeleken daarmee pure luxe.

Toch al met al een zeer leuke belevenis die ik eenieder kan aanraden, des te meer omdat de ZLSM werkt onder het motto 'Dat materieel staat er, dus daar moet je ook in kunnen zitten' wat vergeleken met andere museumbedrijven een groot aantal rijdagen verspreid over het hele jaar opleverd. Hulde alom dus voor deze aanpakkers.

Het landschap zelf is adembenemend, en vooral erg ..............groen. Affijn, oordeel zelf zou ik zeggen.

Leuk detail is dat ik intussen een nieuwe camera heb (Minolta Dimage 7hi) welke een zeer goede beeldkwaliteit opleverd en welke ook zeer goed met de hand in te stellen is, in tegenstelling met de Canon Ixus, welke geheel automatisch werkt en beduidend minder instellingen biedt.
Foto's
Station Schin op geul vanaf het kopspoor. Vroeger vertrokken hier de Dieseltreinstellen naar Kerkrade over Simpelveld.

Misschien binnenkort weer?

Station Schin op geul. Rechts in het station is het ZLSM loket waar men kaartjes kan kopen. Achter het Station zijn de perrons van de NS.

Kopspoor in schin op geul. Het is net genoeg om een lok te laten omlopen. Hier is er geen verbinding meer met het Nederlandse spoorwegnet. Wat niet zo'n probleem is omdat deze er nog wel is bij Kerkrade.

Railbus langs het perron in Schin op geul. Deze railbussen komen uit Duitsland waar ze in de 50er jaren werden gebouwd om op zijlijnen een financieel sluitende exploitatie te hebben. Tot die tijd reden er op de zijlijnen nog getrokken treinen met soms nog stoomtractie, welke een erg dure vorm van exploitatie was voor het geringe rijzigersaanbod.

Interieur van de railbus. Let even op de 2+3 indeling waardoor er meer mensen in een relatief kort voertuig kunnen.

Het rijgedrag is wat je van een dergelijk 2-assig voertuig zou verwachten. Hobbelig op zijn minst.

Stuurstand railbus. Het bedieningspaneel kan worden afgesloten met een rolluikje.

Detail railbus. De asophanging. Eenvoudiger kan het niet.

Station Eys. Het is nu in partikuliere handen, maar zeer fraai gerestaureerd.

Overzicht station Simpelveld. De perronkap aan het gebouw liep vroeger veel verder door naar rechts. Vroeger toen de mijnen nog open waren was dit een heel druk knooppunt met vele reizigers en goederentreinen.

Op het laatst stopte de trein naar Kerkrade er zelfs niet meer, het goederenvervoer was toen allang ter ziele.

Simpelveld - Stationsschild.

Simpelveld - DEIII. Dit voertuig wordt in de toekomst weer rijvaardig gemaakt en zal dan ook op de lijn gaan rijden. Voorlopig is het volgekladderd door lokale vandalen die blijkbaar geen enkel respect hebben voor museummaterieel.

Alhoewel een extra laklaagje wel extra bescherming biedt tegen roest.....

Simpelveld - DEIII.Detail van de koppeling.

Simpelveld - Persluchtlocomotief en kolenkarren op perron. Deze vehikels werden in de mijnen gebruikt omdat een dieselmotor niet kan wegens de uitlaatgassen.

Simpelveld - Waterkolom.

Simpelveld - Pullmanrijtuig aan het perron te Simpelveld.

Simpelveld - loc 1040 Schuin vooraanzicht. Let op de sneeuwschuivers welke eigenlijk in Nederland niet nodig waren. De cijlinders bevinden zich binnen het frame, zo was het drijfwerk minder gevoelig voor bomen en struiken die langs de baan groeien in Zweden.

Simpelveld - loc 1040 vooraanzicht. Deze lok is afkomstig van de Zweedse reserve, deze werden in loodsjes in het binnenland achter de hand gehouden om tijdens een oorlog over voldoende tractie te beschikken omdat Zweden anders afhankelijk is van kwetsbare olieimport. Na het beindigen van de koude oorlog kwamen deze zeer goed onderhouden machines in de verkoop.

Kenmerken loc 1040, keurplaat stoomwezen. Let op de vrij lage asdruk wat aangeeft dat deze machine eigenlijk geen hoofdlijnmachine is maar meer geschikt is voor zijlijnen. Ondanks het feit dat in Scandinavie langere tijd spoorwegen werden gebouwd die een veel lichtere asdruk toelieten dan de bij ons in Nederland gebruikelijke 18, 20, of zelfs 22 ton.

Simpelveld - Naamplaat loc 1040

Simpelveld - De k1 rijtuigen. Deze rijtuigen komen uit Belgie alwaar de spoorwegen zich in een financieel wat zwakkere status bevinden waardoor men langer rondrijdt met oudere rijtuigen.

Dit biedt natuurlijk interessante mogelijkheden voor de diverse Museumbedrijven en is weer eens wat anders dan de Oostenrijkse 2-assige rijtuigjes die je her en der ziet.

Het logo van de ZLSM op een van de K1 rijtuigen.

De Locaalspoor fotodatabase
Nu er genoeg ruimte op de server is zijn alle foto's op de site te plaatsen. Omdat de 'gewone' site wat meer journalistiek vormgegeven gaat worden en wat verder weggaat van een pure rij foto's is er voor alle foto's een aparte doorzoekbare database gekomen.

Klik op deze regel om naar de fotodatabase te gaan.