28 maart 2004
Bezoek SRL
te Rijssen
Stoomtreindagen 2003 bij de SSN
Ondanks het feit dat ik zelden zo laat in het jaar fotografeer, immers het is al herfst, was het weer toch mooi genoeg om langs de SSN te gaan.

En noch het weer, noch de SSN heeft mij teleurgesteld.

Voor de liefhebbers van grote Duitse stomers is een dergelijke dag toch wel een must. Er waren een hoop grote jongens onder stoom en er werden pendelritten gereden naar Gouda met diverse locomotieven. Tevens waren er een aantal gastlocomotieven waaronder de 50 3564 en de 23 071 van de VSM, welke er zeer mooi uitzagen, en uit Duitsland de 78 468, een Pruissische sneltreinloc.

De 78 468 kwam aan het einde van de dag nog even langsrijden in Gouda in volle vaart. Mooi gezicht.

Ook was de vuurloze loc te zien in vol bedrijf, en deze werd opgeladen aan een van de grote locs.

Toppertje was de nieuwe draaischijf, welke met de 23 071 werd gedemonstreerd en het was een fraai gezicht om de grote loc te zien op de draaischijf terwijl deze langzaam ronddraaide. Jammer dat de draaischijf half in de schaduw stond van een aantal bomen, dus fotograferen was een beetje moeilijk wegens de belichting.

Al met al een heel erg leuke dag.
Impressies van de dagen.
Het bedieningshuisje op de nieuwe draaischijf. Vanaf hieruit kan de draaischijf electrisch worden bediend.

Dit is de voet van de draaischijf, erop zit de zogenaamde koningsstoel, welke het draaipunt van de draaischijf is. De brug zelf is een tweedehansje uit Duitsland, de betonbouw is nieuw gegoten. De brug komt van het depot Mönchengladbach. De aandrijving komt uit Keulen.

De handbediening van de draaischijf. Leuke oefening om hier de 23er mee te draaien.

Het interieur van het huisje op de draaischijf. Let op het creatieve gebruik van het bedieningspaneel om er een blikje bronwater in te verbergen.

De grootste en snelste locomotief van de SSN, de 01 1075. Helaas staat deze machine koud, wachtend op een revisie en de benodigde donaties.

loc 50 3564, een loc waarvan er zeer veel gebouwd zijn. Ondanks wat de grootte van deze loc doet vermoeden heeft deze loc een vrij lichte asdruk waardoor hij op zijlijnen kon rijden zonder dat het spoor verzwaard moest worden.

De 23 071 op de draaischijf. Deze loc was te gast van de VSM en zag er zeer mooi opgepoetst uit. De serie 23 is de laatste serie stoomlocomotieven in West Duitsland geweest. Na deze serie zijn er geen stoomlocomotieven meer gebouwd voor de DB.

De vuurloze loc 6326. Deze loc moet af en toe door middel van een echte ketel worden opgeladen. Het viel wel op dat de machine meer dan een halve dag kan rijden op een lading!

Om te bewijzen dat stoomlocomotieven helemaal niet milieu-onvriendelijk zijn is er maar een vlinder op gaan zitten.

De 41 105, een Ochsenloc. Deze naam heeft deze serie gehad omdat de proeflocs ervan veetreinen reden vanaf Berlijn naar het oosten. Dit is een van de weinige universeellocs uit de einheits serie. Ze kon zowel personen als goederentreinen trekken.
De 41 105 is bij de SSN tot 1991 in dienst geweest en wacht nu op een ketelrevisie.

De 78 468, een pruissische sneltreinloc voor korte afstanden. Een typisch pruissische constructie met een rookkast die breder is dan de ketel een een smalle schoorsteen.

De 65 018, een van de laatste gebouwde series locomotieven van de DB. De machine is in alle opzichten modern en efficient. Helaas was men toen al bezig in Duistland de stoom al af te schaffen en zijn er van deze mooie machine weinig gebouwd. Het is een geheel gelaste constructie met een gesloten machinistenhuis en een effectieve ketel.

De 23 023 van de SSN. Ook deze locomotief behoort tot de laatst in Duitsland gebouwde serie locomotieven.

Overzicht over het voorterrein en het depot. Recht de gastloc 78 468.

En dit is de waterkolom waaraan de SSN locs hun dorst lessen.
De Locaalspoor fotodatabase
Om alle fotots te kunnen bekijken zult u zich moeten begeven naar de fotodatabase. Er wachten 88 fotos op u over de stoomtreindagen 2003 van de SSN, plus nog veel meer over diverse andere onderwerpen.

Klik op deze regel om naar de fotodatabase te gaan en alle fotos van de stoomtreindagen te kunnen zien.