28 maart 2004
Bezoek SRL
te Rijssen
Onderhoud van het spoor
Allereerst een woord over het schoonmaken van de rails. Hoe dit gebeurt heeft een grote invloed op de rijeigenschappen en de bedrijfszekerheid van de baan. Allereerst links een plaatje hoe het niet moet. Niet met dingen die schuren dus. Dus geen fijn schuurpapier, vijlen of andere dingen met schuurmiddelen erop. (Zoals die handige blokjes die lijken op gummetjes dus).

Al deze middelen hebben duidelijke nadelen. Ten eerste hebben geen van allen een goed opnemend vermogen, dus echt troep verwijderen doen ze niet. Tweede nadeel is dat ze ook de neiging hebben meer dan alleen de rails te schuren, dus kleine details, maar ook de zorgvuldig geweatherde ballast krijgen vaak ook een tik ervan.

Maar het vervelendste is dat ze de rail ruw maken, met allerlei krasjes, waardoor het feitelijke contactoppervlak tussen wiel en spoor minder wordt, en door de ruwheid die het spoor krijgt blijft vuil alleen maar beter zitten. Ook wordt door het kleinere contactoppervlak de vonkvorming tussen rail en wiel groter, waardoor de wielen van bijv locomotieven veel sneller vuil worden.

Ga lekker schuren en je zal ontdekken dat je steeds vaker moet schoonmaken en dat de wielen van de locomotieven steeds sneller vuil worden !!

En dan nu een betere methode! Dit is dus niet de borrel van ondergetekende maar de juiste railreinigingsmethode. Neem een dun houten latje, zaag er blokjes ter breedte van het spoor van en drenk deze in de spiritus. Laat ze even uitlekken en maak hiermee de rails schoon. De rail zal niet geschuurd worden en het zuigend vermogen van het hout neemt het door de spiritus opgeloste vuil perfect op.

Dankzij het zachte hout blijven ballast en details gespaard.

Ik zelf gebruik al sinds het begin deze methode en volgens mij heb ik nog nooit de wielen van de locomotieven schoon hoeven maken. Wat volgens mij ook zelden nodig is, vaak heeft een slechte stroomafname te maken met vuil wat tussen de contactstrips zit die de stroom weer van de wielen afnemen.

Dus -Schuur is duur, hout is goud.
Smeren die hap!
Smeren. Dit is zo nu en dan nodig, en bij locomotieven moeten er drie dingen worden gesmeerd :

1. Alle assen.
2. Alle tandwielen.
3. Het drijfwerk bij stoomlocomotieven.

Ik gebruik voor het smeren voornamelijk de fijne olie van Marklin. Dankzij het dunne tuitje van het flesje kom je makkelijk overal bij. Vroeger gebruikte ik zgn naaimachine olie, dat is verkrijgbaar bij de meeste bouwmarkten. Toch bleek dit minder goed te smeren.

Op deze regel heb ik een uitzondering: Wormwielen. Deze smeer ik met een dik en taai vet wat in de machinebouw en automobiel industrie wordt gebruikt. Voor wormwielen blijkt dunne olie heel erg snel van het wormwiel afgeslingerd te worden. Dik vet houdt zich beter.