28 maart 2004
Bezoek SRL
te Rijssen
De stoom en diesel dagen bij de SVM
Een van mijn favorieten is altijd weer de Stoomtrein Valkensburgse Meer welke een vrij ruim traject heeft bij het Valkenburgse Meer, vlak bij Leiden, en een zeer ruime collectie stoom en diesellocs bezit.

Gelukkig was het mooi weer, helaas een wat koude wind, maar evengoed heeft het geheel een paar fraaie foto's opgeleverd.

De stoom en Dieseldagen zijn dagen waarbij het geheel van de smalspoortrein wordt aangevuld met een aantal exposanten die oude stoommachines en dieselmotoren werkend tentoonstellen. Leuk om te horen, meestal zijn het oude, langzaamlopende, pruttelende dieseltjes dus een lust voor het gehoor.

Toch is een perfecte dag niet zonder probleem, want de bemanning van de Marijnke was op het nieuwe stuk spoor iets te enthousiast met de regulateur met als onsmakelijk gevolg dat het pasgemaaide gras naast het spoor vlamvatte.

Direct klom ieder op een tentoongestelde dieselloc en begaf zich naar de plaats des onheils om het brandje te blussen, wat ook vrij snel geburd was. Voor de spoorwegfotograaf een geluk bij een ongeluk, omdat alle diesellocjes op de dijk stonden en dus zeer fraai te fotograferen waren!

Ook de loods bij de Voorschoterweg was open, dus ook daar een paar interessante doch roestige foto's kunnen maken. Jammer dat de tijd hiervoor wat kort was.

However, het SVM is van harte aan te bevelen als een dagje uit voor de hele famillie, er staan mooie maquettes en modellen in het binnenmuseum, de kinderen kunnen er spelen met een paar leuke modeltreintjes, en om de dag af te sluiten is er een prima restaurant naast.

De mensen van de SVM zelf geven ook enthousiast uitleg op elke vraag, dus....

Het museum is niet aleen prima te bereiken met de auto, ook bus 43 vanaf station Leiden stopt en vertrekt er nog steeds elk half uur.
Impressies van de stoom en diesel dagen.
En natuurlijk was dit een van de vele redenen om de Stoom en Dieseldagen te bezoeken, dit is namelijk een van de twee bewaard gebleven locs van de GTM, de Vrijland. Normaal staat ie in het Spoorwegmuseum, welke moeilijk is en doet met fotograferen, maar omdat het spoorwegmuseum in de verbouwing zit staat hij nu hier.
Dit is een overzicht over de dom en de appendages van de machine.
Een vreemde eend in de bijt, een Demag loc. Het ontwerp van deze uit 1941 stammende loc is wat afwijkend, en het schijnt dat er maar twee in Nederland zijn...
Ook dit is een prachtstuk, een oude postwagen van de OGM, officieel de tramwegmaatschappij Oost-Groningen. Helemaal in de originele staat gerestaureerd, uiteraard op de spoorbreedte na, deze was bij de OGM 1067 mm en is bij de SVM 700 mm.
Dit vindt ik zelf een mooie loc, een Whitcomb uit 1943, whitcomb behoort tot het Amerikaanse Baldwin, en de lok ziet er dan ook erg jaren veertig uit. De loc is naar Nederland gekomen in het kader van de Marshall hulp.
Een Deutz loc, met vrij bijzondere kleuren.
Dit is de loods die normaal voor publiek geslote is, en die wordt gebruikt om het materieel te stallen. Ook staat hij vol met nog te restaureren locs en rijtuigen. Misschien leuk om hier een keer scrapheap challenge te organiseren? Wie het eerste de loods uitkomt met een correct gerestaureerde, rijdende machine....
Dit was een van de demonstraties van de dagen, zandvervoer. Ondanks het feit dat ik me er niet zo voor interesseer mooie graafmachines.
De fotodatabase
Om alle fotos te kunnen bekijken zult u zich moeten begeven naar de fotodatabase. Er wachten 56 foto's op u over van de stoom en dieseldagen.

Klik op deze regel om alle foto's van Stoom en Dieseldagen te kunnen zien.

Of klik op deze regel om naar de site van de SVM te kunnen gaan.